Fotografia reklamowa jest jedną z form przekazu często używaną w reklamie, obok spotu telewizyjnego lub radiowego. Dużym atutem tego typu reklamy jest niska świadomość odbiorcy, niż w przypadku innego typu reklam, co także wpływa na wyższą skuteczność. Z reklamą w postaci wizualnej do czynienia mamy na plakatach, zdjęciach w prasie lub billboardach. Z każdą z tych form wyrazu mamy do czynienia niemal codziennie.
Fotografia reklamowa by skutecznie wpływać na odbiorcę musi spełniać pewne kryteria. Jak wiadomo efekt tego typu działań powinien przekładać się na sprzedaż reklamowanego produktu lub usługi. Odbiorca najczęściej jest wzrokowcem, więc zwraca uwagę na elementy zawarte na zdjęciu, przede wszystkim duże znaczenie ma estetyka i kompozycja. Fotografia może oddziaływać na odbiorcę także dzięki odpowiedniemu dobraniu kolorystyki, proporcji a nawet poprzez rozmiar zdjęcia i rodzaj papieru.
Nie bez powodu zrobienie dobrego zdjęcia ukazującego w atrakcyjny sposób dany produkt jest sporym wyzwaniem.